Dapper Drake..

Har inatt installerat Ubuntu 6.06 Dapper Drak beta.
Förra versionen 5.10 Breezy Badger har fungerat klockrent under tiden, men nu närmade sig realesen av nästa version. 1 Juni  släpps den stabila utgåvan av Drake.

Så igår tänkte jag att man kanske skulle prova Drake. Först kollade jag runt på forumen efter information, huruvida det var riskfritt att installera betan. Och upptäckte att fler och fler installerat och kört utan problem.
Speciellt med den nya "maj versionen".  Och det är ju inte så konstigt, då den snart är färdig.
Vissa saker saknas, men inget som påverkar mig som vanlig användare.

Alla program, inställningar mm fanns kvar efter uppdateringen. Men om ni vill prova så glöm inte göra backup, på era viktiga dokument. Jag vet inte hur cd-installationen fungerar nämligen.
Min uppdatering skedde via terminal fönstret, vilket tog ca 1 timme att göra.  Först ladda ner och sen installera.

Som sagt, så fungerar det än så länge och den verkar vara relativt stabil.

1 Juni, kommer jag återigen göra en uppdatering så att den stabila utgåvan installeras.

Tänk om Microsoft gjorde så här istället..  Att bara på ett enkelt  sätt installera nya Vista över XP, och dessutom göra det gratis för alla. Istället för att ta ut ny licens kostnad.  Men.. MS tänker inte så långt.. de låter inga andra utvecklare hjälpa till med buggar och programmering.  Där ligger Linux ljusår före.
På nåt sätt är alla som använder linux involverade i distarna. Vissa programmerar, vissa skickar in buggar som rättas åt, andra bidrar med bilder, ljud, översättningar osv. 

Jag är mer och mer inne på Open Source program, och kommer allt eftersom migrera från Windows till Linux. Man behöver inte längre vara rädd för "Pirat kopiering" av program , spel etc. Iof har jag inte varit det innan heller..  Fri mjukvara är suveränt.. Med Fri menar jag att programmen i sig, får användas, modifieras, kopieras hur som helst :), Inte Fri som i Gratis.. Det får gärna kosta en liten slant.  Men med skillnaden att när du betalat för det, så äger du din version av programmet och får fritt använda och modifiera det.

MS tar betalt för licenser av windows. Där du inte fritt får använda mjukvaran som du vill.
Du får t.ex. inte kopiera det, inte installera på en annan av dina datorer, inte ändra någonting i kärnan,
inte förbättra, inte kompilera..  Skulle du byta ut en större komponent i datorn, så tror windows att du installerat det på en ny dator, och kommer anklaga dig för piratkopiering. Du är då tvungen att köpa en ny licens av MS..   det suger verkligen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback