Winslows dagar är räknade :)

Jess.. MS Windows XP Pro aka Pyttemjuka Fönster XP :s dagar är räknade.
Efter att min ena disk krachsa, hann inte rädda det som var kvar på den.. så beslutade jag mig för att åter testa på Linux.  Så helt sonika installerades detta på den då tomma disken.
Allt fungerade smärtfritt, med både windows o linux.
Ja iaf ända fram tills förgår, då Windows fick för sig att göra en felkontroll på C: disken.
Vilket resulterade i en massa fel som den fixade, och tillslut när skiten var färdig.. Ja då jäklar ville inte windows vara med längre.
Oki, det går naturligtvis att fixa iording, genom en ominstallation/reparation över den gamla.
men.. serru det orkar jag inte med. Nu när jag fått Linux att fungera precis som jag vill, så känns helt plötsligt windows hmm skall man säga.. tråkigt. :D

Nackdelen nu, är att jag inte kan spela några av mina roliga spel :/ men.. det kvittar egentligen. Finns windows emulatorer till det.. Men. däremot mina raket-cad program funkar inge nämnvärt i Linux.  Den får jag nog ta o porta över, eller köra via emulator.

Jag kommer åt windows disken i linux utan problem, så mp3 och filmer är inga problem.

Vad är då fördelen med linux jämfört Windows??.
Först o främst. Linux Ubuntu är gratis. Både att använda och att skaffa.
Tom Cd-skivorna är gratis o frakten likaså. 
Har ett par skivor på ingående, så säg till om ni vill ha.
Ubuntu hänger sig inte som windows gör, ifall något program kraschar.
Uppdateringar kommer lite då och då,  Ingen licens att hålla reda på, Open Source o GNU
Du får fritt modifiera linux och även många program, sprida dem vidare mm.
Du kan ha det på hur många datorer du vill,  samma version o allt. MS WIndows kräver en ny licens för varje dator du lägger in det på,  skulle du av någon anledning byta ut en större komponent i datorn. t.ex. moderkort, hårddisk.. så är du tvungen att skaffa ny licens för Windows, annars kommer den att skrika om piratkopia. :/   I linux? haha.. ingen bryr sig.. du äger programmet fullt ut. 

Virus finns till linux, men kan knappt ställa till skada. Dessutom är dem väldigt få. Så i praktiken behövs inget anti-virus program, användare och utvecklare ser till att filer till linux inte innehåller skadlig kod. :)  Skulle du få ett virus via mejl t.e.x. så kan det inte skada din dator heller..  Skönt o slippa anti-virus programmen.

Spywares mm, går under samma.  Brandvägg kan vara bra att ha, men är heller inget nödvändigt.


Nehepp..  dags att sova lite grann..
Först måste jag dock leta upp lite guider till Zelda Windmaker..

Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback