HBX "BigFoot" aka Bonzer

Ja, som ni läst i förra inlägget så skaffade jag mig en ny MT (Monster Truck).
Nu då, liten summering med plus o minus kanske.

För det första, det är en billig bil som är redo att köras med. Bara ladda accen och in med batterier i sändaren.

Vad är fördelarna?
Billig,  Byggd på Tamiyas TL01-B chassie , vilket gör att man kan köpa delar från Tamiya om man så vill.
Går hyfsat fort för en nybörjare : ca 30km/h.
Genomgående god/bra kvalité på det mesta
Lätt att modifiera med större motorer , bättre radioutrustning mm.

Nackdelarna?
Ja, det finns några såna också.
T:ex. Karosspinnarna. Alldeles för veka, knäcks mitt itu så fort man tittar på dem.
Här verkar dem inte använt samma plast (fiber förstärkt) som resten av bilen.
Dämparna: Visserligen är dem friktionsdämpare, men känns lite för korta för en MT.
De gör sitt jobb, men inget mer.

.
För att få  den något bättre så  kommer mina förslag på vad jag skall göra.
Sätta på riktiga oljedämpare, som är något längre.
In med kullager i driv systemet.
Kanske byta kaross.. den är inte såå jättevacker.

Som jag sagt tidigare så är det väldigt mycket bil för pengen.
Det finns så klart bättre prylar på marknaden, fast de kostar nåra hundralappar mer.
Speciellt inom 4wd sortimentet så är denna oslagbar, i förhållande till vad man får.

Definitiv rekommenderas för första gångs körare, men se upp med karosspinnarna.
Se också till att ni får den nya versionen, som har separat mottagare och fartreglage. Allting blir så mycket enklare då.

Min andra Vanessa´s Lunchbox är iof i lite mindre skala 1/12.
Byggd för renodlad buskörning, 2wd och ganska pigg. (Bonzern slår dock den i hastighet).
Men ger sig lätt upp på bakhjulen..
Enda modifieringen jag gjorde på lådan, var att sätta på en femte stöt-dämpare till motorlådan.
Kränger o slänger betydligt mindre. Samt ser till att motorn och dreven inte tar för mycket stryk.
 2 roliga bilar att busa med.
Eventuellt.. blir det en tredje .. fast möjligtvis då en Stadium Truck från Thunder TIger.
ca 1800 komplett med allt som behövs.. såg dock en affär som sålde den för 1400 knappt.
Den har fördelen att den är oerhört lätt att hotta upp rejält, med bostlös motor etc. hörde nånstans på ett forum att de lyckats dra upp den i närmare 80km/h med eldrift!.. :P 
Men vi får se hur det blir med den biten.. har massa hobbies och det börjar kännas lite för mycket nu igen.
Heli-försöken är lagda på is och kommer väl så förbli.
Flyg?. mja , har ett flygplan.. och mer än det kommer det inte bli.
Airsoft?. dyrt som stryk.. men mitt gear är färdigt och enda kostnaden nu på den biten, blir kulor och ev lite slitdelar när så behövs. men inga nya vapen eller utrustning kommer införskaffas .

Raketer?.. står still där också. Var sugen på att köpa nåra pjäser till.
Men efter en liten koll, så har jag så det räcker och bli över,  ett 15 tal raketer som bara står just nu.
Varav kanske 8 utav dem skall målas o fixas.   Blir nog o göra sig av med några kanske.
Det är iof bara motorkostnaden nu isåfall, för ev uppskjutningar.

Robot hobbien?.  well.. nöjer med med Asuro och inget mer där kommer det att bli.
r/c bil?.. njao.. kanske blir mer av den varan istället. för det andra.  Faktum är att det är (tillsammans med raketer) en av få hobbies som har följt med mig sen barndomen.. och är nog egentigen roligast av allt samman.
Det kan ju förklara varför den har hängt med sen jag var 7 bast ;) 

anyway... men först o främst nu är satsa på datorn.. ett nytt grafik kort skall inskaffas, sen mitt nästan nya (nåväl ett år ) GeForce 6800Gt-Extreme brann upp igår.    

en sak e säker.. att ha flera hobbies e dyrt..  o jag borde nog lägga ett antal av dem på is.


(fast. klart.. en Kyosho Twinforce eller Giga-Crusher vore inte fel..   me save cash i två månader..  ^^ )

Ha de!
/K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback