Nya pryttlar..

Idag kom äntligen  min Rymdfärja.   Estes har slutat tillverka sin sen länge och den enda jag fann var från Noris-Raketen i tyskland. 65 euro kostade paketet.. men då var också ett paket D7-3 motorer inräknade i priset.  

Nåväl.. har börjat montera raketen och den är något större än Estes varianten . ca 40cm hög . Skyttlen i sig är ca 27cm hög. Men den känns o ser betydligt större ut än min gamla.

Allt skall drivas på en D motor.. och jag passade på att skaffa D7-3 som var rekommenderade.
Nu går det dock att använda Estes D12 ,  skillnaden förutom att de tyska D7 har lägre medel dragkraft , är att dem är 25mm breda, istället för 24mm som Estes.  så en sådan motor lär "rassla" i motoröret. Men det är inget större problem, lite tejp fixar den biten.

Kan lätt säga att skiten är marig.  Noskon o massa detaljer likaså ovandelen av skyttlen , består utav formgjutna tunna plast-skivor , där allt skall skäras ut för hand.  Jag skar ut allt grovt och fick sedan sitta o slipa med sandpapper för hyfsat bra resultat.  Noskonen blev rätt bra faktiskt.. skyttlen något mindre bra.. men lite slipning o ev lite spackel fixar det lätt.

Det som återstår nu är lite småpill,  intrimming av skyttlen o målning. Får se när det blir färdigt, kommer inte stressa igenom bygget direkt.

www.noris-raketen.de   finns massa roligt verkar det som.

En liten notis: Självklart följde tändare med till de tyska motorerna.. men tyskarna verkar inte ha förstått de däringa med eltändare.. o skickade med: Stubin!.. Jesses amalia... uppenbarligen är stubin tändning av motorer tillåtet i tyskland.. säkerligen här också. men problemet är att , så fort man tänt stubinen, så har man ingen som helst möjlighet att avbryta en uppskjutning, ifall att något skulle hända.  Enligt instruktionerna te motorerna, så skall tydligen stubinen brinna mellan 3-6 sekunder.. Den dagen Nasa använder stubin, till sina raketer.. så kanske, kanske jag skall börja med det. Innan dess.. så är elektriskt system att föredra. :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback