Mhmm..flygedax igen..

Svor en gång i tiden att aldrig mer flyga r/c helikopter. pga jag aldrig hann lära mig detta ting.
Men.. det sket sig rejält.  Tack vare min bror, som visade en bild på hans polares coax-heli så kände jag återigen suget. Och jag satte igång o leta efter en billig coax-heli osså. 
Tog inte många minuter förrän jag hittade en på rsb-forumet.. 800 +frakt o då ingick tre extra li-po accar och allt annat som behövs. Tja.. nu fick iof killen som säljer vänta på att jag betalar honom,. så jag gav honom en hundring extra för besväret. så 1100 totalt med frakt.. inte så farligt med tanke på att den ligger på ca 1900 i butik =)

Coax?,  mm.. dubbla rotorer som gör att helin blir oerhört mkt stabilare än en vanlig. (ja, tills dess du lärt dig hålla den stabil med hjälp av gyrot förståss).  Så det blir bra mycket enklare att få upp den i luften , och sen gå vidare till en vanlig heli.  Den är inte begränsad av detta, utan klarar de flesta manövrar som en vanlig 4kanals FP heli klarar.
Dvs, snurra runt, hovra, stiga, flyga fram/bak och banka vänster resp höger.   För att göra loopings o andra konster behövs en heli med 5 kanaler minst , så du kan styra rotorhuvudet också.  =)

PiccoZ är ju en slags coax heli, men bara två kanals.  du kan flyga upp o ner och frammåt om du tyngde ner den lite i nosen.  Sen säljs det ju bra många 2kanals r/c helisar på marknaden, med samma funktion som Picco Z.  Skall man lära sig flyga riktig r/c heli, så är 2kanalarna ajabajja. Dem ger ingen träning alls faktiskt, utan kan bara ses som ren leksak, så om man tror att man kan lära sig flyga med hjälp av dem, så går det tyvärr inte.  
Då är det bättre med en coax 4 kanals heli , samt en massa simulator träning. =)

Sitter med Clearview, kostar 30usd men sen har man gratis uppgraderingar resten av "livet".    Det är jämfört med många andra sim väldigt billigt, men är i många fall bättre (har bättre fysik etc) än många dyrare.  
såg nån jämförelselista på olika simulatorer som var betygsatta från 1-10, var en erfaren känd r/c pilot som testat.
FMS (gratis) fick 2 , mao det funkar men inte mer.  Clearview fick 7 , billigt och bra men saknade det liiiilla extra.
Därimellan hamnade faktiskt betydligt dyrare simulatorer,  som vissa kostar en bit över 2k

What else??..  fick osså tag på en ny båt. Protech 380.  Liten micro båt, för Eco-mini klassen  o poolrace.
34cm lång,  Speed400 motor , med ett 8.4voltare så lär den gå kvickt för sin storlek.  Väntar dock på ett 20amperes fartreglage..  sen blir de åka av. =)

Ev, kommer jag uppgradera den med en borstlös motor i 400klassen, ca 450kr för den,  samt då ett passande reglage. för samma peng. så runt 900 för det.  Lägger man då till en lipo cell på 7.4 eller 8.6volt så kommer det bli fruktansvärt fjutt på båten.  Fortare desto roligare ^^     that´ll be fun.


Nu på semestertiden skall väl det hinnas med, liksom mycket annat.. bla. minst två besök på sjukan.
Blodprover för att kolla upp ev mer allergier, samt röntgen av mina lungor.  Har ju haft besvär nu sen i dec/januari och inte fått vara frisk så ofta.  Först var det en förkylning som satt i länge, som blev komplicerad.. nån månad senare i April åkte jag på pollen/gräs allergi.  tja sen har det gått utför o jag fick problem med halsen .. och det är det som inte fixat sig ännu.  Därav denna nya undersökning.

sheit happenz. 

Nepp, var väl allt nu för denna gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback