RDR 1 bygge.

Började bygget idag av RDR1 , som inköptes från Apogee Components.
Raketen är klassad som en nivå 3, dvs medelsvår.. men jag skulle nog klassa den som en 2:a istället dvs någorlunda enkel att bygga, har man byggt ett par raketer tidigare så är den inga problem.

jag gjorde lite små ändringar på den. bl. a satte jag fast fenorna med superlim istället för epoxy , detta pga epoxyn härdade snabbare än kvickt, så den blev obrukbar. Nu hade jag enligt bruxen gjort en serie små hål i kroppen och dessa gör att fenorna bits fast lite hårdare. Sen täcktes fenbaserna av FIXIT , en slags lera som härdar och blir hårt som sten, detta används bl.a i bilar :) det blir starkt som sören.
Likaså gav jag fasen i att använda en pappers ankare (som Estes bl.a använder,) för att fästa resårbandet som håller ihop noskon med raketen. Där använde jag också leran istället. Funkar det på mina HPR raketer och Lil´Nuke så funkar det här. Tror ni inte att fenorna kommer hålla för en G80motor`?.. Oki, min Lil Nukes fenor, fäste jag på samma sätt. små hål och superlim, fenrötterna förstärka med epoxy. Den har flugit två gånger på G80 och håller fortfarande :D

Resten av raketen byggdes som bruxen anger dock.
Nu väntar tätning av balsafenorna innan målning påbörjas.. vit o blå skall den bli.

Så här ser den ut just nu:
21732-15


ARK 1 kom också idag,   och den har påbörjats lite lätt.
Var meningen att jag skulle byggt om den till att köra på 24mm motorer, men fann tyvärr ingen lämplig adapter hemma, så jag kör på standard 18mm.
60cm hög blir den färdig.  Det som är kvar är att skära ut fenorna och montera på kroppen.
Byggsatsen var ganska enkel och jag behövde knappt kolla i bruxen.   Att jag väntar på fenorna, beror på att jag förstärkt balsaplanket med papper på bägge sidor, dessa ligger nu på ett plant underlag för att inte slå sig och torkar.  Att ha papper på dem resulterar att man inte behöver täta balsat utan det går direkt att prima och sedan måla. 
Bild kommer så småningom också på den.


RDR1 skall skjutas den 1/3 på SSC , ARK 1 ev också då , eller på Ale Raketklubb den 2/2 (om jag åker upp).
Tyvärr väger RDR1 över 500gram med motor, så jag kommer få skicka in en ansökan om just den raketen.
Skulle nog gå bra kan jag tänka mig, då den inte flyger speciellt högt.

Nepp, dags att dra vidare :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback