nu flyger vi igen..

Var ett bra tag sedan jag senast flög "riktigt" rc ,  och nu var det dags igen .
Fick en Yak förra året, men den står nu i källaren och har blivit donator till min nya Graupner Elektro Junior S.
Försedd med en 300W borstlös motor, och 11.1volt LiPo så är det en kul kombination.

Faktum är att jag tycker dessa motorseglare är roligare än vanliga flygplan.. antagligen för att man bara stänger av motorn och glidflyger.  Att sedan denna modellen klarar av AVA (Avancerat flyg för seglare)  är inte fel.
Loop, stallturns, roll, o massa annat man kan utsätta den för.. liksom att flyga snabbt.  Nästan lite för snabb tyckte jag :)
Nåväl, hon är snäll och förlåtsam om man så vill och är faktist tänkt som nybörjar plan.

Första flygningen skedde i fredags i Okome, lite kyttigt i luften men det gick bra ändå.. hon tog vinden bra (bättre än
Aran o mycket bättre än miniumet ) , hon kom hem hel och välbehållen.
Värre var det i går Lördag..  första flygningen gick inte bra alls. En kombinaton av för låg hastighet på motorn, samt att jag kom åt skevroderspaken när jag skulle stiga, fick henne att stalla och slå runt. Skadorna var lite lagom.. Nosen rök av, likaså sid och höjdroder.   Nåväl.. först tänkte jag att det var någon form av radiostörning, men så var inte fallet.utan bara pilotfel. Tänkte när jag kom hem att aldrig mer flyga eller iaf inte vid ridbanan.  Men skam den som ger sig.. efter ca en o en halv timmes "kirugi" med CA-lim så var hon som ny..nästan.  Man ser att hon varit med om en smäll i nosen.
Men men.  När limmet torkat så gav jag mig ut igen.. och Voila!.. nu flög hon som hon skulle !

Låg kanske 5-10 minuter i luften och bara njöt..   sen insåg jag att landningen kunde bli problematiskt.
Glidare har ett problem.. de glider.. och de gör det väldigt bra.. såpass bra att jag förmodligen hade krockat med både stolpar och träd innan hon tar mark vid ridbanan.  Så det fick sluta med att jag "nöd" landade på en åker.  Hon slog runt när hon tog mark, iom gräset var högt.. Men hon var hel..  och i flygbart skick.

Får se om jag ger mig ut idag igen,eller väntar tills nästa vecka.
undertiden får jag nog trixa lite med Frisbeen jag fick av brorsan min :)




Kommentarer
Postat av: Ulf

frisbaaaaa!

2009-05-09 @ 17:32:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback