it broke..

Skit oxå, tro sjuttsingen "myggan" gick åt fanders i torsdags..
Först och främst ville den inte sluta snurra runt sin egna axel, trots att alla försök att trimma den.
Förmodligen berodde det på att rotorbladen troligen fått sig en knäck.
Hur som haver, in i radion och pillade runt men fann inget där heller som fixade problemet.

Det jag slutligen lyckades åstadkomma , var att bryta av axlen i kolfiber och funtade på att skrota hela alltet.
Tills jag en stund senare hittade en kolfiber stav hemma i samma diameter.
Några minuter senare hade jag en ny axel och allt monterades på helin...
Men inte sjutton slutade den snurra runt ändå.

Läste runt lite på nätet och fick tips om att man skulle ställa in vinklen på de undre bladen.
Sagt och gjort.. så prövade jag en gång..  Inget skedde, prövade sedan en andra gång varvid ett otäckt ljud av tunn plast som knäcks och kolfiber som böjs hördes.  

Resultatet lät inte vänta sig.. framför mig stod nu en heli som saknade kolfiberringen och två rotorblad från undre rotorn.   Numera ligger helin i sin kartong och finns ute på tradera som reservdels heli.

Givit upp?.. O nej..  en ny från Bluemonkey e beställd, och förhoppningsvis en riktigt fungerande sådan.


Den andre helin funkar som den skall,  iof inte så konstigt. 2 kanaler och jag har trimmat den så att den flyger rakt fram , och svänger när jag vill.   Inga tyngder i fronten , eller annan moddning som krävdes på Picoo-Z utan ,enbart en liten tvistning på stjärten räckte :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback