uppdateringar.

fan inte lätt att hitta på bra rubriker :/

Iaf, min TC3"O" tävlings buggy, åker nu ut ur samlingen.  Fick tyvärr inte sålt den, då folk tydligen inte vill ha 4wd buggysar, hur bra dem än är utan nästan samtliga på forumet tjötar efter 1:10 Onroad .
Det har inneburit att du idag kan hitta en fullt utrustad buggy, för 1000-1500kr inkl motor  , betänkt då också att bilarna oftast är ett år gamla och ibland även yngre.

Min satte jag ut också, men fick inget napp. Vägrade gå under 1300kr ,  tillslut insåg jag att den kanske inte gick att sälja. .men ett byte?.
Så in med en ny annons , fast en bytes deal istället.  Efter någon dag , kom ett förslag från en kille som tävlar för Procar.  Han hade en 1:12 Track bil,  Corally SP12G3 , vilket dock är en modell som utgått ur deras sortiment för något årsedan. Den är "tre generatoiner" gammal och såldes mellan 1997-2004.   
Spelar för min del ingen roll dock, kanske tar jag ner den till Halmstad och kör nåt rejs på deras inomhus bana.
Även om den är gammal, så lär den hänga med de nyare utan problem.

Allt är dock inte frid o fröjd, bildern han skickade visade en ren och fint chassie. men en något skamfilad och lagad kaross.  Han skickar dock med en ny 19 lindningars modified tävlings motor, samt en jävla massa däck, som alla såg relativt nya ut.

Kommer nog bli bra ändå. en ny kaross till en 1:12 är billig iaf.

Skall dock bli intressant och kul att pröva på något nytt inom bilvärlden.   Får inskaffa däcksoppa också, utan däcksoppa så kommer bilen bara snurra runt på underlaget , oavsett om det är asfalt eller parkett.

Däcksoppan blir nog minst dyrt av allt,  en flaska aceton räcker länge ;)


kul på hjul del 2

Mm, kronologiskt sett, så hänger det inte riktigt ihop kanske.
Men vad gör det?.  det är bara att inse att ju fortare bilen går , desto roligare blir det.
Blir ju extra kul om folk glor på , har ju hänt att en o annan förbi passerande hajjat till, när ett blått streck svischar förbi i marknivå. O ännu roligare blir det när man jagar i kapp bilarna som passerar förbi på gatan och man hinner ifatt dem.
Då brukar ögonen på de personer som råkar titta på, bli rätt stora. 

En sak som jag märkt , är att framdäcken har efter varje körning iaf på asfalt massa gummi-trådar som hänger lite här o där. O dem är långa också .. tror ribborna som tar stryk ordentligt. Borde byta till asfalts däck runtom och använda nabb och spårdäck när jag kör på grus eller jordbana.


Nix.. dags att sova !

Kul på hjul .

Eller, hur man rastar en doberman på enklaste sätt.
Instruktion.

Man tager en radiostyrd bil, allra helst en Phoenix ST (Thunder Tiger AT-10ST eller AE RC10T3 (samma truck).
man installerar kullager och en vass borstad motor.  T.ex en Extreme Motorsports 11x2 motor.
(dubbel lindad med 11 varv.). Motorn varvar en ca 43-44k rpm  .
toppa med ett 7.2volts ack, och du har en truck som gör en sisådär 50knutar om inte mer.

När detta är klart, letar man upp en doberman som behöver rastas.
Spring, gå eller lunka ner till en ridbana med grus plan.

Ställ ner bilen på grusplanen, låt bilen börja rulla iväg och släpp iväg hunden.
Hunden börjar jaga bilen och har inte en chans att plocka den.  :D

Både syrran och jag mer eller mindre knäckte oss, när vi såg Boss jaga efter bilen .
Turen slutade med att både bilen och Boss fullkomligt flög utför en slänt vid sidan av banan.
(inga bilar eller hundar kom till skada).

Synd att vi inte hade någon kamera med oss , för att föreviga detta spektakel.

Innan dess, prövade jag att hoppa igen på det gamla vanliga stället.
Har nog aldrig haft en bil som flygit så långt som min nya truck gjorde.  Bortåt tre meter långt och höjden var runt metern.. hoppet är ca 50cm högt och 1meter brett.    Landade på nosen men fick inga större skador, dock försvann de fyra spårryttarna som låser fast bärarmsaxlarna i sina lägen.   Meen, bilen går att köra ändå såklart, nån smart kille konstruerade det så att de hänger kvar i bilen, trots avsaknad av clipsen. för axlarna sitter trögt! och måste knackas ut.  Möjligt att dem åker ut om man hoppar lite för vådligt kanske.

Visst ja! har såklart haft min första krasch också..  hade precis fått ordning på diffen, som gjorde att jag inte nådde full hastighet , då den bara slirade när jag drog på.   Iaf, fick jag spännt den och tog ut bilen på en "ny premiär" runda.  Vilket slutade med att bakändan i full fart smällde in i en asfalts kant.
Bakhjuls hubben sprack och drivknuten försvann.

Everöd kommer bli rik på mig känns det som :)
Nåväl, det hört till sporten att köpa reservdelar,  och lyckligtvis är dem bra billigare än Kyosho!
Kommer ihåg hur dyrt det var med reservdelar till mina Kyoshobilar. isch..


frisk?

Idag var jag med om en av de äckligaste sakerna i mitt liv, trodde jag  iaf .
Var inne och gjorde en gastrokskopi pga mina problem med magen , magkattarr etc.
Gastroskopin skulle vara det jävligaste att vara med om, iaf enligt syrran och nåra arbetskamrater.
Min egen erfarenhet visade dock att , det är väldigt obehagligt i vissa stunder. Men annars var det ganska lungt.
Speciellt obehagligt var det när man först fick ner slangen i halsen, sedan när den skulle passera övre magmunnen och sedan den nedre. I början kändes det som om att man inte fick någon luft , dels pga bedövningen men också pga slangen i halsen. Men doktorn som utförde det hela, samt sjuksköterskan som höll min hand för att jag skulle vara lugn , fick tala om att jag inte skulle glömma andas. =)  Enklast var det att andas genom näsan.
Jag tittade faktiskt inte på skärmen när de gjorde undersökningen, utan jag låg mest och blundade och ville att det skulle ta slut fort. Obehagligt med andra ord.   Tillslut var det klart och magundersökningen visade ingenting, utan magen var helt frisk. =)

Nåväl, jag vill inte gärna göra om det häringa iaf,  o nej. man varken spydde eller mådde illa under tiden.
och jag var aldrig i  närheten av det heller.  Obehagligt som sagt .. men inte fullt så farligt/ äckligt som man hört.
Att sköterskan höll handen när man undersöktes, gjordes för att jag skulle slippa få lugnande medel, då de visste om att jag har panikångest.  Man kände sig dock som en "Jättebebis" o ynklig till o från.

Men men.. nu e det klart, över och färdigt.
Nu återstår en sak kvar..  att försöka få bort magen :D

/K