Angst

Jag är nu en av många i Sverige som drabbats av en psykisk sjukdom.
Panik/dödsångest. Jag lever ständigt med denna och äter mediciner.
Att drabbas av panikångest är nog en av det värsta saker man kan drabbas av.
Förloppet går snabbt, men ett anfall kan pågå i flera minuter som känns som en evighet.
I mitt fall drabbades jag av mitt första anfall för ca 2 månader sen. En månad senare fick jag två anfall på raken,
Och mina föräldrar har varje gång ställt upp och hämtat mig hem till dem, så jag kunde få lugn o ro.
Kontakt med läkare och medicinering följde på detta,
När man får ett anfall av värsta graden, förvrängs verklighetsuppfattningen markant, man får en rejäl pulshöjning , man blir livrädd och börja tänka i banor som man inte gör normalt sett.  Man är rädd för att hjärtat plötsligt skall sluta slå när det maxar pulsen.  En EKG jag gjorde visade att allt var normalt så hjärtsjukdom kunde uteslutas.
Men inte tänker man på det, när man får anfallet.

Natten till idag, fick jag mitt värsta anfall på länge,  pulsen gick i taket o jag ringde både mor o SOS Alarm o tänkte att: Nu dör jag.  Killen på Sos centralen pratade med mig igenom hela anfallet då han kände igen syndromen för en panikattack. Han pratade lungt o sansat, berättade för mig vad som skedde i kroppen, medans anfallet varade, och talade också om, att det värsta som kan hända, är att jag svimmar pga hyperventileringen. När man sen vaknar , bara nåra sekunder efter svimmningen, så är allt normalt igen. 
Idag ringde även min doktor, och vi pratade om det jag varit med om inatt.  Även han talade om för mig, att ingen hjärtsjukdom finns o det vet både han o jag om. Berättade även om bröstsmärtor jag haft ett tag, o hans lugna stämma gjorde mig klar över att de smärtsamma attacker på vissa delar av min bröstkorg, berodde antingen på att mina nerver ligger ikläm, eller att det är musklerna i revbenen som sträcks och gör ont. Dvs , det var helt ofarligt.

Kommer få öka min medicinering, nu en tid framöver. Samt få recept på nya tabletter.
Detta kommer innebära att det blir noll alkohol för mig ett bra tag framöver. Iaf en bit in i januari kommer jag medicineras.  Det tackar iof min lever för ^^

Att leva med panikångest, tja det är faktiskt ganska svårt och jobbigt. Både för mig och mina föräldrar som även de drabbas på sitt sätt. Iomed att jag vid anfall ringt dem o tyvärr har det bara skett mitt i nätterna.
Nu gör det iof inget att det blir så, dem är inställda på det hela tiden och vet att jag kan ringa närsomhelst.

Men självklart tycker jag synd om dem också, de skall ju inte få lida för att jag gör det.

Nej, usch o fy.  Annars mår jag bra både fysiskt o psykiskt.
Jag har hobbies jag kan ägna mig åt som tur är, inte alla förunnat tyvärr.

Om ni själva har eller har haft panik/dödsångest nångång, så kom ihåg att du inte är ensam.
Nu vet jag inte hur många som läser min blogg,  men om nån av er som läser bloggen har drabbats, eller vet om någon som drabbats.. skriv då gärna några rader i kommentars fältet  , eller mejla , ring whatever :)

Att göra som jag, skriva ner tankar och funderingar är lite som en ventil faktiskt.
Känns skönt på nåt sett =)

Ha de gott!
/K

updates

Spitten börjar ta form nu iaf, servon, fartreglage motor o mottagare installerat. Hoppas nu bara jag lödde dit motorkablarna rätt ^^ , ahja. väntar på ett LiPo, de jag köpte av en snubbe på nätet var faktist lite för stort, men det är inge slöseri för det, den acken kan användas i nån annan modell.
Tobbe på JP:s Hobbyverkstad kommer med ett nytt ack (som vi båda glömt av), samt att jag beställde ett nytt . Så tre liposar ahja. 
Iaf, hade skurit ut en bit från nosen, för att ha som lucka så batteribyte går lättare. Den fixade jag idag till med en liten magnet och balsalister. Magneten fäster mot motorn , smidigt värre.

Nu återstår att löda på plats ett par korta kablar med kontakt för batteriet. sen e de klart!

Flygpremiär kommer ske om nån vecka eller två. förhoppningsvis.
Sitter o tränar mer på simulatorn o jag börjar tycka det är enkelt (iaf att starta o köra enkla manövrar) resten landning o annat får jag fortsätta öva på.

Miniumen är perfekt att ha som "Riktig" simulator iaf =)


Nåväl.. updates kommer så småningom igen.


flyg..

Fick andra flygningen idag, o inte lite kallt var det ute.
Men men, planet flög väldigt bra och det känndes snällt att flyga. Med undantag för vinden som dock var ganska svag, men ställde till det lite grann, men det kommer gå bättre ju mer jag lär mig.
Mot slutet innan fingrarna frös, så fick jag iaf till det ordentligt och det känndes riktigt bra tillslut.
Lägg där också till att jag stod samtidigt o snacka med en fd skolkamrat som jag inte pratat med sen vi gick i högstadiet ^^,  mkt skojj , hans hund ville dock försöka plocka planet o äta det. Turligt nog var han kopplad ^^

Ahja, flygplan är roligare än heli det är konstaterat.  Väntar på att få upp Spitfiren vid tillfälle också.
den är större och mindre vindkänslig, men men de får bli till vårkanten.



Flygplan..Micro



Helikopter. Svårt o jävligt ;) iaf 6kanalaren. Så jag erkände för mig själv att jag var besegrad och sålde min helikopter.
Men, nu är det ju så att jag fortfarande vill flyga juh, så jag fick tag i en Kyosho Minium istället. Litet o lätt, ca 18gram o 38cm i spännvid. O tre kanals styrning.
Ingen Silverlit X-twin leksak här inte, utan en riktig radiostyrd modell. :)

Iaf. tog en premiärtur idag och tyvärr blåste det lite för mycket , kanske 2-3 sekundmeter. Gick iof flyga, men den orkade knappt stiga alls. Får göra om det igen när det är vindstilla.
Men, det intrycket jag fick var att : det var lättfluget och passar utmärkt för nybörjare. (rena nybörjare som kommer från X-twin leksakerna) bör nog sitta i simulator först. :) Men annars som sagt lättfluget.


Priset: 1090 tja kan diskuteras om det är billigt eller inte. Men, det är ready-set iaf o man behöver 8st vanlig r6 för att få de klart. Radion som följer med är en 2.4ghz sändare, vilket innebär att man slipper störningar på 35-40mhz bandet. Sändaren kändes rätt plastig o "Lekbetonad" men naturligtvis är det inte en leksak utan riktiga prylar.
En funktion som också gjorde att jag tyckte sändare var "leksaksbetonad" var ljudet när man ställer in roderna o trottlen med trimspakarna. DO-RE-MI skalan Ôô ..isch o fy. ljudeffekter : nej tack.

Men övrigt så tja, modellen känns som om den inte tål något, men tack vare sin lätthet så tål den en del misslyckade landningar :)

Reservdelar skall finnas, men tydligen betingar de ett högt pris, speciellt här i Sverige, där Kyosho huvudkontor sätter extrema priser på tillbehör. (gäller alla modeller), oftast är det och blir det billigare att köpa ny modell tillslut.
Tyvärr. Har sett siffror runt 200kr för en vinge t.ex. O det är ändå cellplast :/

Mja, reservdelar kommer få tas från Hongkong när det behövs. Alternativt bygga in prylarna i nåt billigt gummi motor plan ;)

Iof, läste jag nånstans om att cellplast förpackningar/lådor som hamburgare brukar läggas i på korvmojjen, funkar att skära ut roder och stabbe från iaf :)

Nåväl. Skall försöka komma ut o flyga lite mer ,när vädret tillåter.

krångel ...

Körde med Frogen första gången i förra veckan som bekant. Och blev av med två av de skruvar som håller fast hjulhubbarna. Den tyckte visst inte om offroad körningen.

Nu har jag också kört lite med TC3"O" igår och idag.
Med en 11x2 motor så går den fort, kanske lite för fort ;)   faktum är att gårdagens körning gick relativt bra, förutom att jag gjorde en vurpa och ena stötdämparen flög ur ena fästet och fjädern försvann.
Fixade ordning med lite delar från Zaboonen dock.

Dagens testkörning i Sandfall gick inte så bra heller. hård mark, o ganska ojämnt pga kidsen har kört med pitbikes härnere. Efter en ca tre minuters körning tyckte jag bilen gick betydligt slöare än vanligt.
Så jag tog mig en titt och såg att den bara drev på ena framhjulet!, bilen var alltså enhjulsdriven.. inte bra de här.
Tog mig en funderare och checkade drivlinan, men såg hel o fin ut, tills jag gjorde en koll vänster fram hjulhus. där det såg ut o saknas en liten sprint till kardanen.
Bara o packa ihop sakerna o gå hemmåt. Först en rengöring och sen en  nedplockning av det felande prylarna.

Det visade sig vara sprinten som rykt av! och nu sitter jag här med en sprint jag inte kan få ut.
Morr..  ajha, får försöka hitta en lösning på det problemet.

Skall iaf inte fortsätta köra med 25tands pinionen, då det verkar som om bilen inte håller för de hastigheter som blir.  Så det får bli 16tands piniongen som förhoppningsvis kommer i veckan. Bilen kommer ändå göra en ca 60km/h med den. Nu gör den nånstans mellan 65-70km/h.


Ajha.. back to the mek bord :P


R/c update

Min Frog kom hem förra veckan.
Efter några timmars slit med ihop montering, blödande tumme o massa svett så var den klar.
Förutom att jag fick invänta en radio anläggning.
Efter någon dag dök den också  upp,  en Futaba 2PL med digitala trimmar, 5par kristaller på 40mhz bandet,
två stycken mottagare samt två servon. Allt detta var inköpt in Juni av den förre ägaren, ena mottagaren och 4 par kristaller var splitter nya och oanvända.  Radion har 10 modellminnen, och alla inställningar sker via dess lilla inbyggda dator. Så den är ganska avancerad 2kanalare, men har ändå ett ganska bra pris på marknaden. Runt tusenlappen.  Själv gav jag 500kr för allt,  bara kristaller kostar ca 110kr paret..  ^^  Fair deal alltså för min del.
Killen hade köpt sig en spectrum sändare istället, som arbetar på 2.4ghz bandet. O en sån behöver inga kristaller.

Men men, i förrgår fick jag även lackat bilen o nu är den färdig för provkörning.
In åkte också en LRP Buggy Special 2 motor, som har högre varvtal och men som också är starkare än originalet.

Fick även tag i sex st borst motorer, för 200kr. Variernade skick på dem naturligtvis.
Men, de som var i bäst skick var en 11x2 motor (riktigt jävla vass), en K-speed 23 (bronslagrad) som kommer åka in i Lunchboxen, samt en 15x2 motor . 11 o 15 är kullagrade , lika så de resternade 3motorerna. Som är tävlingsmotorer från 90talets första och andra hälft.  Ett par nya kol o kolfjädrar är vad som behövs på 11 o 15.
Övriga, tja dem får jag nog svarva om kollektorn o byta ut lagrena.   Eller så säljer jag av dem billigt.


TC3"O" kom också ,  till den behöver jag ett motordrev, samt ett fartreglage som pallar med min värsting motor.
Den var rätt lattjo sak,  orgie i kolfiber, aluminium och delrin.  V2 är detta och en V3 har kommit också. Största skillnaden är att V3 har övre och undre chassie i kolfiber. medans min V2 har övre i kolfiber och undre i delrin (glasfiber armerad plast).   Rullande chassie för V2 kostar 325us och kitet ca 200 , o då behöver man också en ASS TC3 bil . Alltså en ren jävla potent tävlings maskin ^^  fun fun.

Zaboonen ligger ute på försäljning. Har inte tid eller råd att fixa upp den. ca 500kr för diffarna och runt 300 för nya däck.  Så den åker ut,  (dels också för att jag fått upp ögonen för lite hållbarare bilar ).

Blir mkt pillande i vinter o skall väl försöka bege mig ut o provköra så småningom.